Chińscy naukowcy wyprodukowali plemniki metodą in vitro!

Zespół chińskich naukowcóogłosił, że udało im się wyprodukować plemniki w warunkach laboratoryjnych, a następnie, przy ich pomocy, stworzyć zdrowe myszy. To ważny przełom w badaniach nad sposobami leczenia męskiej bezpłodności.

Autorką artykułu jest Carole Lembezat. Tłumaczyła Justyna Zamoyska.

Naukowcy z chińskiego Uniwersytetu Medycznego w Nanjing ogłosili, że udało im się stworzyć funkcjonalne plemniki z komórek macierzystych myszy. Następnie zapłodnili nimi mysie komórki jajowe, w wyniku czego narodziły się zdrowe myszki. Rezultaty ich badań zostały opublikowane w styczniowym magazynie Cell Stem Cell (opublikowanym 25 lutego).

Jak pisze czasopismo Science, ta nowa technologia – po latach badań i nieudanych prób – „ułatwi naukowcom badania nad rozwojem plemników u ssaków, oraz wspomoże ich starania w poszukiwaniu sposobów leczenia męskiej bezpłodności u ludzi”.

Przeprogramowane komórki

„Z czasem lekarze byliby w stanie dzięki niej pomóc chłopcom, którzy stali się bezpłodni w wyniku chemioterapii i chorób takich jak świnka, czy tym, którzy z różnych przyczyn nie są w stanie produkować plemników”, wyjaśnia BBC News. „Gdyby można było przeprogramować inne komórki w ich ciałach, tak by pełniły funkcje komórek macierzystych i przekształcały się w plemniki, to byliby oni w stanie, jako mężczyźni, zostać biologicznymi ojcami” – precyzuje magazyn Science.

Jak podaje witryna BBC News, dokonanie chińskich naukowców jest tym bardziej imponujące, że  produkcja plemników w jądrach, czyli spermatogeneza, to długi i skomplikowany proces, „który u większości ssaków trwa ponad miesiąc”. Plemniki stworzone przez chiński zespół wyglądają jednak inaczej niż te z główkami i ogonkami do „pływania”, które znamy z obrazków w encyklopediach.

Wesprzyj Fundację Dziennikarską mediumpubliczne.pl

Wszystkie niezbędne informacje genetyczne

Chińczycy wyprodukowali spermatydy, czyli komórki z wcześniejszego etapu spermatogenezy. „Spermatydy te mają jednak odpowiednią ilość informacji genetycznych i zostały z powodzeniem wprowadzone do komórek jajowych myszy metodą zapłodnienia pozaustrojowego”, opisuje BBC News.

„Jeśli ta technologia działa u myszy, to nie mamy biologicznych podstaw, by sądzić, ze nie będzie skuteczna u ludzi”, powiedział w rozmowie z Science George Daley, specjalista w dziedzinie komórek macierzystych z Harvard Medical School.

Inni eksperci wyrażają jednak wątpliwości. Sceptycznie do odkrycia chińskich naukowców podchodzi Mitinori Saitou, biolog z Uniwersytetu w Kioto, który w 2011 roku prowadził pierwsze badanie, w wyniku którego przekształcono komórki myszy w pierwotne komórki rozrodcze. To z nich później wykształcają się plemniki i komórki jajowe.

Dziwne szczegóły, wyczekiwany ciąg dalszy

Science cytuje kilka szczegółów z chińskiej publikacji, które Saitou wydają się dziwne, na przykład temperatura, w której hodowano komórki, lub rzekomy brak pewnych białek potrzebnych do ich rozwoju.

Wielu innych specjalistów natomiast czeka na kolejne etapy doświadczenia: „Należy sprawdzić, czy powstałe myszy są zdrowe genetycznie, przetestować technikę na innych zwierzętach, oraz wykorzystać w tej samej technologii mniej kontrowersyjne komórki – na przykład komórki macierzyste pozyskane z zamrożonej tkanki jąder” – wylicza Science.

Xiao Yang Zhao, jeden z autorów badania, powiedział magazynowi Science, że jego zespół planuje prace nad optymalizacją warunków hodowli oraz ewentualne powtórzenie badania z wykorzystaniem komórek ludzkich.

red. admin_mp