Czy można zobaczyć coś czego nie widać? Wyjątkowy projekt polskiej fotografki

Magdalena Franczuk to prezeska i założycielka Fundacji KUNST.CAMERA, fotografka, reżyserka, kuratorka, z pasji badaczka literatury Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Katedrze Fotografii na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest także autorką wyjątkowego projektu fotograficznego The Book of Wonder.

The Book of Wonder (Księga Cudowności) to opowieść wizualna autorstwa Magdaleny Franczuk. Projekt ambitny i odważny ponieważ przekracza subtelne granice, do których zostaliśmy przyzwyczajeni. Ezoteryka, niezmysłowa sfera ludzkiej egzystencji nabierają w projekcie artystki kształtu.

Jak mówi autorka, jej opowieść „oparta jest na przygodach i życiowych doświadczeniach Franciszka Leona Madaleyskiego – zapomnianego ekscentrycznego podróżnika z przełomu XIX i XX wieku, którego zainteresowania krążyły wokół poszukiwania osobliwych zjawisk w otaczającym go świecie. Każda z części The Book of Wonder jest zainspirowana inną przygodą Madaleyskiego. Poprzez Księgę przypomniana zostaje jego osoba. Kim jest ten tajemniczy pisarz i podróżnik? Postacią-zagadką czy alter ego autorki?”. Odpowiedzi, jak stwierdza Franczuk, należy szukać w Księdze.

Projekt Magdaleny Franczuk spotkał się z pozytywnymi recenzjami. Artur Chrzanowski, adiunkt w Katedrze Fotografii i Multimediów na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, postrzega projekt artystki jako „surrealistyczno-eklektyczną opowieść opartą na analogii do kolejnych etapów życia człowieka”. Dodaje, że „Księga zabiera czytelnika i widza w wyjątkową wędrówkę rozpoczynającą się od okresu dzieciństwa, by następnie przeprowadzić go przez doświadczenie miłości, pożądania, upadku czy śmierci. Dzieje się to z udziałem różnych bohaterów i w odmiennych przestrzeniach, zmieniających się planach, zgoła filmowych. Mimo że każdy z rozdziałów opowiada inną historię, układają się one w spójną całość dotyczącą obcowania człowieka ze światem ponadzmysłowym. Wiedza tajemna, duchowość, kabała, mistyka to czytelne inspiracje stworzenia Księgi, która jako swoista baśń ezoteryczna staje się wciągającym odkrywaniem tajemnicy. We współczesnym świecie, który wydaje się być zbadany i zmierzony w każdym wymiarze, wciąż pozostaje wiele rzeczy nieodkrytych, co jest intrygujące i cudowne – i o tym zdaje się być Księga Cudowności”.

Wesprzyj Fundację Dziennikarską mediumpubliczne.pl

Kuba Mikurda, krytyk filmowy, filozof i tłumacz dodaje, że „Księga Cudowności to przede wszystkim wunderkamera – a nawet wunderkamera do kwadratu, książkowy gabinet osobliwości, w którym mieszczą się inne gabinety. Pudełko w pudełku, kolekcja w kolekcji – zbiór zdjęć, które ilustrują zbiór tekstów, które dokumentują zbiór osobliwych praktyk, codziennej magii, heretyckich ćwiczeń duchowych. Każdy kolejny rozdział Księgi to zamknięty pokój, odrębny świat, mały, symboliczny kosmos”.

W projekt Franczuk było zaangażowanych łącznie ponad 100 osób. Wyjątkową pomoc i wsparcie udzieliły jej instytucje kultury w tym m.in. Łódzkie Centrum Filmowe, Muzeum Kinematografii oraz Galeria Opus.

 

Po przedstawieniu The Book of Wonder w Polsce i za granicą, artystka postanowiła założyć fundację i wydawnictwo. Pierwszą produkcją jest Księga Cudowności, która ukazała się w postaci luksusowej książki.

 

Aktualnie Magdalena Franczuk postanowiła rozpocząć prace nad kolejnym projektem fotograficznym, który nosi tytuł „Salamandra” i jest realizowany w ramach działalności Fundacji KUNST.CAMERA. Będzie to adaptacja wizualna mało znanej powieści Stefana Grabińskiego o tym samym tytule. W rolach głównych zobaczyć będzie można Marcina Czarnika, Wiesława Komasę, Lucynę Szierok i Mariannę Zydek. Gościnnie w roli Szatana wystąpi Jan Peszek. Obok profesjonalnych aktorów w całości projektu w rolach drugoplanowych i epizodycznych pojawią się postaci znane ze świata polskiej sztuki współczesnej.


Magdalena Franczuk, prezes i założycielka Fundacji KUNST.CAMERA, fotografka, reżyserka, kuratorka, z pasji badaczka literatury Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Katedrze Fotografii na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2015 r., finalistką konkursu „Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka” organizowanego przez TVP Kultura oraz finalistką Slideluck Warsaw w ramach Warsaw Photo Days 2015. Jej projekt „The Book of Wonder” miał swoją premierę w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim w Warszawie w ramach projektu PKO Project Room (wystawa indywidualna w kwietniu 2016 r.), a następnie prezentowany był na wielu festiwalach i wystawach w Polsce i za granicą (Photo Collect Copenhagen 2016, Festival Circulations 2016 w Paryżu, Festiwal Konteksty w Sokołowsku, Festiwal „Oko nigdy nie śpi” w Lubostroniu itd.). Ma na swoim koncie wiele wystaw indywidualnych (m.in. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Interphoto w Białymstoku, Festiwalu OFFoto w Opolu, Fotofestiwalu w Łodzi) oraz wystaw zbiorowych (m.in. w ramach Copenhagen Photo Festival, TIFF Festival we Wrocławiu, Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Most/Die Bruecke w Słubicach i we Frankfurcie nad Odrą).


Koncepcja, reżyseria sesji zdjęciowych, fotografia, kolaże, wybór tekstów: Magdalena Franczuk
Projekt graficzny książki: Bartłomiej Talaga
Scenografia: Barbara Ferlak
Kierownictwo produkcji: Wojciech Rodak, Tomasz W. Michałowski
W roli Wiktorii występującej w wielu rozdziałach: Anna-Maria Jarosik

Chcesz napisać polemikę? Wyślij swój tekst na kontakt@mediumpubliczne.pl
Czy zgadzasz się z tezą artykułu? NieTak (Ocena: +5, liczba głosów: 5)
Loading...
The following two tabs change content below.
mm
Tomasz W. Michałowski, polski dziennikarz, filozof, społecznik. Absolwent ekonomii i filozofii. Studiował na Uniwersytecie Łódzkim oraz Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. Od 2015 roku doktor filozofii. Prezes Stowarzyszenia Czemu Nie? Współzałożyciel grupy HaMakom. Autor kilkunastu artykułów z dziedziny etyki i filozofii prawa. Redaktor i współredaktor kilku książek, autor przekładów. Zajmuje się także produkcją artystyczną. Od 2015 roku związany z Medium Publicznym.