Zbrodniarz idolem? Czeskie wydawnictwo sprzedaje kubki i koszulki z twarzą Adolfa Hitlera

 „Wydawnictwo w Czechach nie widzi nic złego w sprzedaży kubków oraz koszulek z wizerunkiem Adolfa Hitlera”- czytamy w najnowszym wydaniu izraelskiego wydania „The Jeruzalem Post”.

Korekty tekstu dokonała Katarzyna Chutnik. 

Sprawa ujrzała światło dzienne, kiedy na stronie czeskiego wydawnictwa „Naše vojsko” pojawiła się oferta ze sprzedażą kubków i koszulek z twarzą największego zbrodniarza w dziejach świata, Adolfa Hitlera. Właściciel wydawnictwa twierdzi, że przedmioty z wizerunkiem führera są jedynie „nieszkodliwym wybiegiem reklamowym”.

– Chcieliśmy odrobinę wstrząsnąć społeczeństwem, dlatego dodaliśmy coś do witryny, a potem machnęliśmy na to ręką. Przedmioty z Hitlerem były jedynie małą sztuczką medialną – wyjaśnia szef firmy Emerich Drtina.

Większość Czechów uważa, że „Naše vojsko” (słynące z publikacji o tematyce militarnej i historycznej) przekroczyło granice dobrego smaku.

Wesprzyj Fundację Dziennikarską mediumpubliczne.pl

– To skandal, żeby promować się na sprzedaży podobizny Hitlera- mówi dla „The Jeruzalem Post” Vaclav Bregic, Czech od trzech lat pracujący w Hajfie w branży gastronomicznej.- Przecież to był morderca, który nie miał skrupułów, aby unicestwiać miliony ludzi. Kiedy sam wszedłem na stronę wydawnictwa i zobaczyłem kubek z twarzą wodza III Rzeszy i podpisem „kolekcja limitowana” zamarłem, a ze zdumienia przecierałem oczy- opowiada dalej Bregic.

Wydawnictwu oberwało się nie tylko od społeczeństwa, ale również od samego prezydenta Czech, Milosa Zemana. W jednej z wypowiedzi powiedział, że „to skandaliczne zachowanie, powodujące, że zbrodnie II wojny światowej blakną, a Hitlera próbuje przekształcić się w idola”. Dodał również, że Holokaust był tragedią, za którą stoi właśnie Adolf Hitler.

Suchej nitki na „Naše vojsko” nie pozostawiły także żydowskie środowiska m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Danii. Stanowczo potępiły zachowanie wydawnictwa, a tłumaczenia  E. Drtina uznały za „niedorzeczne”.

Warto przypomnieć, że do podobnej sytuacji doszło trzy lata temu w Niemczech. Wtedy sprzedaż kubków z wizerunkiem Hitlera pojawiła się w ofercie sieci niemieckich sklepów meblowych Zurbrueggen. Sprzedano wówczas 175 takich kubków. Jeden z klientów, po odwiedzinach sklepu, postanowił nagłośnić sprawę i zadzwonić do wszystkich niemieckich gazet. Na efekty nie było trzeba długo czekać. Po skandalu firma natychmiast wycofała kubki ze sprzedaży. Mimo że przeprosiła za wpadkę, niesmak pozostał na długo…

 

red. Natalia Wilk-Sobczak
Chcesz napisać polemikę? Wyślij swój tekst na kontakt@mediumpubliczne.pl
Czy zgadzasz się z tezą artykułu? NieTak (Ocena: +4, liczba głosów: 4)
Loading...
The following two tabs change content below.
mm

Ewelina Rubinstein

Ewelina Rubinstein-dziennikarka, autorka kilku książek. Jej teksty publikowane są na łamach wielu polskich i izraelskich czasopism.