Fundacja Dziennikarska Medium#Publiczne rozpoczęła publiczną zbiórkę pieniędzy. Czemu?

Fundacja Dziennikarska Medium#Publiczne powstała, została zarejestrowania i rozpoczęła publiczną zbiórkę pieniędzy na swoją działalność statutową. W związku z tym rodzi się wiele pytań, na które poszukujemy odpowiedzi:

Dlaczego powstaje Medium#Publiczne?

Wszystkie kolejne rządy w Polsce przejmowały media publiczne i obsadzały je swoimi ludźmi. Tak jest teraz w przypadku PiS, ale nie inaczej było za Platformy Obywatelskiej i SLD. Spektakl, w którym kolejni dziennikarze są zwalniani, gdyż nie podobają się władzy i zastępowani innymi, mającymi być „właściwymi” jest nie tylko smutny i żenujący, ale po prostu niebezpieczny.

Niezależność mediów od wpływu polityków i partii rządzącej jest podstawą naszego do nich zaufania. Utrata wiarygodności mediów to choroba dotycząca całego świata. A bez mediów nie mamy możliwości kształtowania naszych wyborów, gdyż nie wiemy, czym się kierować. Nie znamy też prawdziwych konsekwencji naszych działań. W świecie ogarniętym przemocą ta wiedza jest nam koniecznie potrzebna.

Nie chcemy już narzekać na TVP – chcemy wziąć sprawy w swoje ręce i pokazać, że Polki i Polacy potrafią sami stworzyć media misyjne wolne od komercji i wpływów politycznych.

Czym ma być Medium#Publiczne?

Medium#Publiczne ma być miejscem debaty publicznej, prowadzonej w imię odpowiedzialności za naszą wspólną przyszłość i nasze wspólne dobro.

Każdy pewnie to dobro zdefiniuje inaczej – co samo w sobie jest elementem debaty i negocjacji, ale kilka rzeczy jest dla nas ważnych: wzajemny szacunek i wzajemne zainteresowanie. Chęć osobistego rozwoju, autorefleksja, dbałość o wspólnotę i o innych, o język, tradycję ale i o przyszłość.

Wesprzyj Fundację Dziennikarską mediumpubliczne.pl

Niezwykle ważne jest dla nas przekonanie, że wszyscy w gruncie rzeczy chcemy tego samego.

Wychodząc z tego założenia możemy wspólnie pracować nad wizją przyszłości. Nie tylko Polski, ale i świata, którego jesteśmy częścią.

W jaki sposób działa Medium#Publiczne?

#MP jest fundacją, której cele zostały określone w ramach pożytku społecznego i budowania społeczeństwa obywatelskiego.

Nad realizacją misji Fundacji Dziennikarskiej #MP czuwa Rada Fundacji, w której skład wchodzą dziennikarze o dużym doświadczeniu, aktywiści i działacze społeczni. Nie mogą się w niej znajdować osoby aktywnie zaangażowane w politykę, członkowie partii politycznych itd. Taki wyraźny zapis znalazł się w statucie FD#MP.

Pojawiają się pytania o Annę Grodzką i Monikę Płatek – obie panie były zaangażowane w działalność polityczną, to prawda, ale w tej chwili nie są. Anna Grodzka zrezygnowała z działalności partyjnej na rzecz działalności społecznej, a Monika Płatek zawsze była bezpartyjna i w tej chwili nie działa dla żadnej partii. Jeśli to się zmieni, panie będą musiały opuścić #MP. 

Nad realizacją strategii czuwa Zarząd. W zarządzie Fundacji Dziennikarskiej #MP jest troje młodych aktywistów: Agata Skrzypczyk, prezeska, Katarzyna Smolińska i Bartosz Dworzyński. Zarząd tworzy strukturę wolontariuszy i pracowników.

Nad treścią informacji i debaty czuwa redakcja #MP, która w tej chwili jest w trakcie tworzenia się. Rozpoczyna się konkurs na redaktora naczelnego.

Kto może pisać do #MP?

Pisać do #MP może każdy. Teksty są weryfikowane i redagowane przez wyznaczonych redaktorów. Bardzo rzadko wstrzymujemy teksty, uważając, że wolność ekspresji i opinii jest podstawowa. Nie będziemy jednak publikować tekstów nienawistnych.

Zachęcamy także do tworzenia z nami radia. Każdy może zgłosić swój pomysł na audycję, swoich gości i zrealizować rozmowę w naszym studiu, pomimo że nie jest zawodowcem.

Czym się różni #MP od mediów istniejących?

Po pierwsze, #MP powstaje jako organizacja pożytku publicznego, a nie spółka prawa handlowego. To ewenement na polskim rynku. Praktycznie wszystkie gazety i telewizje w Polsce to spółki nastawione na zysk właściciela.

#MP nie powstaje dla zysku, a dla realizacji celów misyjnych. Proszę to dobrze zrozumieć: w #MP nie ma właściciela, który będzie dążył do podbicia oglądalności i ściągnięcia większej kasy z reklam. My nie chcemy reklam! A jeśli się one pojawią, to w bardzo ograniczonej formie.

Po drugie, mamy ambicję, by stać się miejscem debaty ponad podziałami światopoglądowymi w Polsce. Obecny styl prowadzenia rozmowy, w którym rozmówcy dążą przede wszystkim do zdominowania rozmówcy i narzucenia odbiorcom swojej wizji politycznej jest dla nas skompromitowany. Marzy nam się debata podporządkowana dochodzeniu do wspólnych wniosków.

Czy #MP to będzie lewackie medium?

No właśnie nie… Chcielibyśmy budować platformę szerokiej debaty społecznej pomiędzy różnymi środowiskami. Na naszym pierwszym spotkaniu założycielskim w Teatrze Powszechnym byli zarówno Mateusz Kijowski, teraz lider KOD, jak i Mateusz Matyszkowicz z Frondy, teraz szef TVP Kulura. Ani jeden ani drugi nie znał wtedy jeszcze swojej przyszłości…

Rzeczywiście, w tej chwili w #MP istnieje przewaga poglądów lewicowych, ale wynika to przede wszystkim z faktu, że po prawej stronie ciężko jest teraz znaleźć dziennikarzy zainteresowanych budowaniem Medium#Publicznego, gdyż większość z nich jest abo w swoich mediach, albo w mediach zwanych mediami publicznymi.

Ale będziemy nad tym pracować.

Czy Medium#Publiczne to tylko portal internetowy?

Nie tylko. Medium#Publiczne to:

  1. Portal internetowy mediumpubliczne.pl
  2. Internetowe radio mówione.
  3. Telewizja w postaci kanału youtube.
  4. Program publicznych debat społecznych i eksperckich.
  5. Wydawnictwo książkowe.

Jaka jest wizja dla Medium#Publicznego?

Uważamy, że ustawa o mediach publicznych powinna ulec zmianie i wprowadzić rozwiązanie, według którego TVP i polskie radio nie będą własnością skarbu państwa a zaczną podlegać organizacji pożytku publicznego.

Mamy nadzieję, że za kilka lat Fundacja Dziennikarska Medium#Publiczne będzie gotowa do przejęcia mediów publicznych w Polsce jako ich operator.  Przez ten czas chcemy zdobyć społeczne zaufanie i kapitał (rozumiany jako kompetencje) konieczny do podjęcia tego zadania.

Dlaczego Fundacja Dziennikarska #MP zwraca się o wsparcie? Czemu nie weźmiecie reklam?

Przyjęliśmy sobie trzy źródła finansoania:

  1. Publiczna zbiórka
  2. Granty na rozwój dziennikarstwa i wolnego słowa
  3. Crowd funding na konkretne projekty
  4. Reklama ale tylko ograniczonym zakresie i po spełnieniu wyjątkowych wymagań działania dla dobra#publicznego.

Chcemy być niezależni od wpływów politycznych ale i od komercji. Dziś rzeczywistość jest taka, że w mediach komercyjnych wielu treści się nie publikuje, gdyż mogą być one niewygodne dla reklamodawców, a wiele treści się publikuje, gdyż są one pożądane przez reklamodawców. #MP chce być wolne od tej rzeczywistości. Dlatego zwracamy się do Was.

Wesprzyj autora Chcesz napisać polemikę? Wyślij swój tekst na kontakt@mediumpubliczne.pl
Czy zgadzasz się z tezą artykułu? NieTak (Ocena: +32, liczba głosów: 36)
Loading...
Główne zdjęcie artykułu pochodzi z biblioteki zdjęć #MP