Fundacja Dziennikarska Medium#Publiczne powstała, została zarejestrowania i rozpoczęła publiczną zbiórkę pieniędzy na swoją działalność statutową. W związku z tym rodzi się wiele pytań, na które poszukujemy odpowiedzi:
Dlaczego powstaje Medium#Publiczne?
Wszystkie kolejne rządy w Polsce przejmowały media publiczne i obsadzały je swoimi ludźmi. Tak jest teraz w przypadku PiS, ale nie inaczej było za Platformy Obywatelskiej i SLD. Spektakl, w którym kolejni dziennikarze są zwalniani, gdyż nie podobają się władzy i zastępowani innymi, mającymi być „właściwymi” jest nie tylko smutny i żenujący, ale po prostu niebezpieczny.
Niezależność mediów od wpływu polityków i partii rządzącej jest podstawą naszego do nich zaufania. Utrata wiarygodności mediów to choroba dotycząca całego świata. A bez mediów nie mamy możliwości kształtowania naszych wyborów, gdyż nie wiemy, czym się kierować. Nie znamy też prawdziwych konsekwencji naszych działań. W świecie ogarniętym przemocą ta wiedza jest nam koniecznie potrzebna.
Nie chcemy już narzekać na TVP – chcemy wziąć sprawy w swoje ręce i pokazać, że Polki i Polacy potrafią sami stworzyć media misyjne wolne od komercji i wpływów politycznych.
Czym ma być Medium#Publiczne?
Medium#Publiczne ma być miejscem debaty publicznej, prowadzonej w imię odpowiedzialności za naszą wspólną przyszłość i nasze wspólne dobro.
Każdy pewnie to dobro zdefiniuje inaczej – co samo w sobie jest elementem debaty i negocjacji, ale kilka rzeczy jest dla nas ważnych: wzajemny szacunek i wzajemne zainteresowanie. Chęć osobistego rozwoju, autorefleksja, dbałość o wspólnotę i o innych, o język, tradycję ale i o przyszłość.
Niezwykle ważne jest dla nas przekonanie, że wszyscy w gruncie rzeczy chcemy tego samego.
Wychodząc z tego założenia możemy wspólnie pracować nad wizją przyszłości. Nie tylko Polski, ale i świata, którego jesteśmy częścią.
W jaki sposób działa Medium#Publiczne?
#MP jest fundacją, której cele zostały określone w ramach pożytku społecznego i budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Nad realizacją misji Fundacji Dziennikarskiej #MP czuwa Rada Fundacji, w której skład wchodzą dziennikarze o dużym doświadczeniu, aktywiści i działacze społeczni. Nie mogą się w niej znajdować osoby aktywnie zaangażowane w politykę, członkowie partii politycznych itd. Taki wyraźny zapis znalazł się w statucie FD#MP.
Pojawiają się pytania o Annę Grodzką i Monikę Płatek – obie panie były zaangażowane w działalność polityczną, to prawda, ale w tej chwili nie są. Anna Grodzka zrezygnowała z działalności partyjnej na rzecz działalności społecznej, a Monika Płatek zawsze była bezpartyjna i w tej chwili nie działa dla żadnej partii. Jeśli to się zmieni, panie będą musiały opuścić #MP.
Nad realizacją strategii czuwa Zarząd. W zarządzie Fundacji Dziennikarskiej #MP jest troje młodych aktywistów: Agata Skrzypczyk, prezeska, Katarzyna Smolińska i Bartosz Dworzyński. Zarząd tworzy strukturę wolontariuszy i pracowników.
Nad treścią informacji i debaty czuwa redakcja #MP, która w tej chwili jest w trakcie tworzenia się. Rozpoczyna się konkurs na redaktora naczelnego.
Kto może pisać do #MP?
Pisać do #MP może każdy. Teksty są weryfikowane i redagowane przez wyznaczonych redaktorów. Bardzo rzadko wstrzymujemy teksty, uważając, że wolność ekspresji i opinii jest podstawowa. Nie będziemy jednak publikować tekstów nienawistnych.
Zachęcamy także do tworzenia z nami radia. Każdy może zgłosić swój pomysł na audycję, swoich gości i zrealizować rozmowę w naszym studiu, pomimo że nie jest zawodowcem.
Czym się różni #MP od mediów istniejących?
Po pierwsze, #MP powstaje jako organizacja pożytku publicznego, a nie spółka prawa handlowego. To ewenement na polskim rynku. Praktycznie wszystkie gazety i telewizje w Polsce to spółki nastawione na zysk właściciela.
#MP nie powstaje dla zysku, a dla realizacji celów misyjnych. Proszę to dobrze zrozumieć: w #MP nie ma właściciela, który będzie dążył do podbicia oglądalności i ściągnięcia większej kasy z reklam. My nie chcemy reklam! A jeśli się one pojawią, to w bardzo ograniczonej formie.
Po drugie, mamy ambicję, by stać się miejscem debaty ponad podziałami światopoglądowymi w Polsce. Obecny styl prowadzenia rozmowy, w którym rozmówcy dążą przede wszystkim do zdominowania rozmówcy i narzucenia odbiorcom swojej wizji politycznej jest dla nas skompromitowany. Marzy nam się debata podporządkowana dochodzeniu do wspólnych wniosków.
Czy #MP to będzie lewackie medium?
No właśnie nie… Chcielibyśmy budować platformę szerokiej debaty społecznej pomiędzy różnymi środowiskami. Na naszym pierwszym spotkaniu założycielskim w Teatrze Powszechnym byli zarówno Mateusz Kijowski, teraz lider KOD, jak i Mateusz Matyszkowicz z Frondy, teraz szef TVP Kulura. Ani jeden ani drugi nie znał wtedy jeszcze swojej przyszłości…
Rzeczywiście, w tej chwili w #MP istnieje przewaga poglądów lewicowych, ale wynika to przede wszystkim z faktu, że po prawej stronie ciężko jest teraz znaleźć dziennikarzy zainteresowanych budowaniem Medium#Publicznego, gdyż większość z nich jest abo w swoich mediach, albo w mediach zwanych mediami publicznymi.
Ale będziemy nad tym pracować.
Czy Medium#Publiczne to tylko portal internetowy?
Nie tylko. Medium#Publiczne to:
- Portal internetowy mediumpubliczne.pl
- Internetowe radio mówione.
- Telewizja w postaci kanału youtube.
- Program publicznych debat społecznych i eksperckich.
- Wydawnictwo książkowe.
Jaka jest wizja dla Medium#Publicznego?
Uważamy, że ustawa o mediach publicznych powinna ulec zmianie i wprowadzić rozwiązanie, według którego TVP i polskie radio nie będą własnością skarbu państwa a zaczną podlegać organizacji pożytku publicznego.
Mamy nadzieję, że za kilka lat Fundacja Dziennikarska Medium#Publiczne będzie gotowa do przejęcia mediów publicznych w Polsce jako ich operator. Przez ten czas chcemy zdobyć społeczne zaufanie i kapitał (rozumiany jako kompetencje) konieczny do podjęcia tego zadania.
Dlaczego Fundacja Dziennikarska #MP zwraca się o wsparcie? Czemu nie weźmiecie reklam?
Przyjęliśmy sobie trzy źródła finansoania:
- Publiczna zbiórka
- Granty na rozwój dziennikarstwa i wolnego słowa
- Crowd funding na konkretne projekty
- Reklama ale tylko ograniczonym zakresie i po spełnieniu wyjątkowych wymagań działania dla dobra#publicznego.
Chcemy być niezależni od wpływów politycznych ale i od komercji. Dziś rzeczywistość jest taka, że w mediach komercyjnych wielu treści się nie publikuje, gdyż mogą być one niewygodne dla reklamodawców, a wiele treści się publikuje, gdyż są one pożądane przez reklamodawców. #MP chce być wolne od tej rzeczywistości. Dlatego zwracamy się do Was.
Główne zdjęcie artykułu pochodzi z biblioteki zdjęć #MP
Ostatnie wpisy Rafał Betlejewski (zobacz wszystkie)
- Do Piekar Śląskich chcą ściągnąć… Murzynów! What!? - 2019-11-18
- Podział Afryki przy Wilhelmstrasse - 2019-11-17
- Nowa fala krytyków sztuki – katechetów - 2019-11-03